Firmele care aplică TVA la încasare pot deduce impozitul numai dacă își plătesc furnizorii. Problema e la afiliați

Consultanții fiscali au observat, în practică, o problemă în privința TVA la încasare. ANAF consideră că firmele care aplică TVA la încasare pot deduce impozitul numai în măsura în care își plătesc furnizorii pentru achizițiile efectuate inclusiv în cazul afiliaților.
Gabriela Ţinteanu - mar, 16 iun. 2026, 15:23
Firmele care aplică TVA la încasare pot deduce impozitul numai dacă își plătesc furnizorii. Problema e la afiliați

Camera Consultanților Fiscali a trimis o sesizare către Ministerul Finanțelor prin care solicită lămuriri.

Articolul din Codul fiscal referitor la acest aspect (297 alin. 3) arată că sensul prevederilor este evident, respectiv acela ca persoana impozabilă care aplică TVA la încasare va deduce TVA pentru achiziții numai în măsura în care își plătește furnizorii pentru propriile achiziții, chiar dacă o parte din operațiunile sale nu sunt supuse TVA la încasare.

Problema a apărut ca urmare a faptului că sunt situații în care beneficiarul afiliat către care se face livrarea este la rândul său o persoană care aplică TVA la încasare. Astfel, s-a interpretat că din cauza prevederilor art 297 alin.(3), furnizorul care aplică TVA la încasare colectează TVA, dar beneficiarul afiliat, care aplică si el TVA la încasare, nu ar avea posibilitatea să deducă TVA ca o măsură sancționatorie.

Camera Consultanților Fiscali înțelege că nu acesta este sensul acelui articol din Codul fiscal, relațiile dintre afiliați nefiind supuse TVA la încasare, ci aplicându-li-se regulile generale în ce privește exigibilitatea și deducerea TVA – în consecință dacă furnizorul este obligat să colecteze TVA  fără să încaseze factura de la un afiliat, și afiliatul care primește factura are drept de deducere la momentul exigibilității TVA, chiar dacă nu a plătit factura către furnizorul cu care este afiliat.

Legea fiscală nu instituie nicio măsură sancționatorie pentru contribuabilii afiliați, deoarece aceasta ar contraveni principiilor neutralității taxei și Directivei 2006/112 privind sistemul comun al TVA. Astfel, Camera Consultanților Fiscali roagă Ministerul Finanțelor să comunice punctul de vedere pentru a fi adus la cunoștința tuturor.

Pentru mai multe detalii, consultați Adresa trimisă de CCF la Ministerul Finanțelor.

Te-ar mai putea interesa și
OMC și-a îmbunătățit prognoza privind creșterea comerțului global de mărfuri
OMC și-a îmbunătățit prognoza privind creșterea comerțului global de mărfuri
Comerţul mondial cu mărfuri rezistă mult mai bine decât se preconiza la criza din Orientul Mijlociu, susţinut de adaptarea lanţurilor de aprovizionare şi de creşterea investiţiilor în......
Popeyes va deschis în acestă lună restaurantul cu numărul 25 din România, în zona de est a țării
Popeyes va deschis în acestă lună restaurantul cu numărul 25 din România, în zona de est a țării
Lanțul de restaurante Popeyes anunță că va inaugura în acestă lună prima sa unitate din Galați, mergând astfel mai ...
Victorie mare obținută de Consiliul Concurenței. CCR a decis că instituția poate folosi informații și documente de la alte autorități și instituții publice
Victorie mare obținută de Consiliul Concurenței. CCR a decis că instituția poate folosi informații și documente de ...
Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat constituțională prevederea din Legea concurenței care permite Consiliului ...
Grupul portughez Greenvolt, deținut de americanii de la KKR, primește o finanțare de 284 de milioane de euro pentru construirea unui parc eolian de 253 în sudul României
Grupul portughez Greenvolt, deținut de americanii de la KKR, primește o finanțare de 284 de milioane de euro pentru construirea ...
Greenvolt Group anunță că, prin intermediul Greenvolt Power, unul dintre liderii segmentului dezvoltării de proiecte ...