Piaţa licitaţiilor de artă din România, în creştere cu 20% în 2012

Economica.net
16 01. 2013
licitatie_bani_proces_74651800_86680000

Piaţa licitaţiilor de artă din România a înregistrat o creştere de 20% în 2012 şi vânzări totale de 14,6 milioane de euro, însă întreaga piaţă poate fi estimată ca depăşind 25 de milioane euro, dacă sunt adăugate şi vânzările private, neînregistrate în documente şi certificate de garanţie, conform datelor furnizate de casa de licitaţii Artmark.

Motorul pieţei de artă, începând din anul 2008, continuă să fie reprezentat de casele de licitaţii care în 2012 au ajuns să ofere în piaţă un număr mediu lunar de 400 de obiecte de artă, în creştere cu 15% faţă de anul precedent şi mai mult cu 35% faţă de anul 2010.

„Dacă în anii 2010-2011, 65% din piaţa de artă din România era formată din activitatea caselor de licitaţii, ale căror vânzări sunt publice, 2012 este anul în care reperele de tranzacţionare stabilite de casele de licitaţie au determinat o semnificativă creştere a vânzărilor private, de regulă neînsoţite de documente, acestea tinzând să rivalizeze cantitativ cu suma tranzacţiilor realizate public prin licitaţiile de artă”, se arată în comunicatul casei de licitaţii.

Eşalonul artiştilor de patrimoniu de importanţă naţională a continuat să reprezinte o investiţie sigură şi în 2012, operele semnate de marile nume ale artei româneşti fiind vânate atât de colecţionarii consecvenţi care doresc să îşi întregească colecţia, cât şi de nou-intraţii în piaţă care fie caută să îşi plaseze banii într-o investiţie sigură, fie doresc să înceapă o colecţie şi aleg varianta consacrată.

„După un an 2011 în care toţi artiştii din primul eşalon valoric au cunoscut creşteri fenomenale (Nicolae Grigorescu +58,61%, Nicolae Tonitza +48,49%), anul 2012 a reprezentat un an de consolidare, în care preţurile s-au situat în jurul valorii de piaţă câştigate, cu fluctuaţii minore. Astfel, operele importante de Nicolae Grigorescu s-au încadrat în intervalul 100.000 – 200.000 euro, în timp ce picturile de mici dimensiuni ale maestrului au putut fi încă accesate pentru preţuri variind în jurul sumei de 50.000 euro. Nicolae Tonitza, cel care ocupa în 2011 vârful clasamentului pieţei de artă din România, cu pictura de tezaur ‘În iatac’, adjudecată pentru 290.000 euro în licitaţia de iarnă a casei Artmark, păstrează în 2012 un nivel de 150.000 -200.000 euro pentru opere semnificative (precum pictura ‘Trei fraţi’, adjudecată la 170.000 euro în Licitaţia de primăvară a Casei Artmark)”, se menţionează în comunicat.

Clasicii şi moderniştii consacraţi ai picturii interbelice au rămas căutarea centrală a anului 2012, preţurile acestora fiind mai accesibile decât cele ale artiştilor ‘naţionali’. Astfel, Gheorghe Petraşcu a cunoscut în 2012 o creştere de 5,25%, cu majoritate lucrărilor adjudecate la câteva mii de euro, dar şi vârfuri de peste 50.000 de euro, precum ‘Atelier din Târgovişte’, adjudecat la 62.914 euro la casa de licitaţii Alis în iulie 2012. Din acelaşi eşalon al pieţei, Theodor Pallady a cunoscut în 2012 o creştere de 8,56%, cu un preţ maxim de 56.240 de euro obţinut de pictura ‘Dormind’ în licitaţia Alis din mai 2012.

Cei mai mari câştigători ai anului 2012 sunt însă artiştii de patrimoniu care au fost reprezentaţi în licitaţii prin opere mai puţţin semnificative, având preţuri de pornire mici, sub 1.000 euro.

În ceea ce priveşte arta contemporană, situată încă la valori accesibile în comparaţie cu cotele în creştere ale artiştilor de patrimoniu, anul 2012 a fost un an în care s-a reuşit să se strângă cele mai mari sume din scurta istorie a licitaţiilor dedicate exclusiv artei postmoderne şi contemporane. Fiecare dintre cele trei licitaţii de artă postmodernă şi contemporană din 2012 a înregistrat vânzări totale în jurul sumei de 200.000 euro.

Anul 2012 a reconfirmat prima poziţie pentru casa de licitaţii Artmark în piaţa vânzărilor publice de artă din România, generând, conform Indexului Pieţei Româneşti de Artă, 79,7% din piaţă, urmată Goldart (8,2%) şi respectiv de Alis (7,7%).