Profesorii și studenții străini trebuie să aștepte peste opt luni de zile pentru obținerea rezidenței fiscale în România. Este necesară la deschiderea unui cont bancar

Persoanele fizice sosite în România care au o ședere mai lungă de 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat, au obligația completării unui formular care poartă denumirea de Z015 - Chestionar de rezidență fiscală, conform legislației în vigoare. După calculele Camerei Consultanților Fiscali (CCF), care a trimis și o adresă în acest sens Ministerului Finanțelor, pentru obținerea rezidenței fiscale de către străini sunt necesare circa 243 de zile. Acest fapt aduce întârzieri la plata impozitelor și taxelor realizate de nerezidenți în România și la imposibilitatea deschiderii unui cont bancar, conform unui comunicat de presă CCF.
Gabriela Ţinteanu - mie, 20 aug. 2025, 12:20
Profesorii și studenții străini trebuie să aștepte peste opt luni de zile pentru obținerea rezidenței fiscale în România. Este necesară la deschiderea unui cont bancar

Camera Consultanților Fiscali a analizat de ce persoanele fizice nerezidente nu pot depune chestionarul de rezidență fiscală decât după ce trec cele 183 de zile de la sosirea în România, adică cel târziu în 30 de zile de la expirarea acestui termen. De asemenea, răspunsul urmează să fie primit într-un interval de 30 de zile de la data depunerii chestionarului.

În acest fel, rezidența fiscală în România a unei persoane fizice este stabilită după 243 de zile de la data sosirii în România, cu toate că sunt situații în care se cunoaște cu certitudine încă de la data sosirii în țară că acestea vor rămâne în România mai mult de 183 de zile (studenți sau detașați).

Acest fapt generează întârzieri în:

  • obținerea numărului de înregistrare fiscală
  • declararea impozitelor și taxelor realizate în România chiar din prima zi de la sosirea în țară
  • deschiderea unui cont bancar la o bancă din România
  • declararea veniturilor realizate în străinătate și a plății impozitelor și taxelor datorate pentru aceste venituri

Pentru persoanele care sosesc în România, la depunerea chestionarului privind rezidența fiscală se solicită de către organele fiscale competente „un document emis de autoritatea fiscală străină care atestă că persoana fizică este scoasă din evidenţa sa fiscală, după caz”.

“În această situație, organul fiscal competent din România trebuie să fie interesat de stabilirea rezidenței fiscale în România, nu și de scoaterea din evidență fiscală a celuilalt stat, aspect ce vizează doar interesul persoanei fizice”, a declarat Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali.

În același timp, legislația spune că dacă o persoană fizică nerezidentă nu face dovada rezidenței într-un stat cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri sau este rezident al unui stat cu care România nu are încheiată convenție și îndeplinește condițiile de rezidență, se va considera că este rezident în statul român.

“Astfel, faptul că persoana nu poate prezenta dovada că a fost scoasă din evidența fiscală a celuilalt stat nu ar trebui să aibă un impact asupra analizării îndeplinirii condițiilor de rezidență în România”, a mai afirmat Dan Manolescu.

Camera Consultanților Fiscali a trimis o adresă către Ministerul Finanțelor prin care a propus modificarea prevederilor, astfel încât să se ofere dreptul persoanelor fizice nerezidente să depună formularul și înainte de a se împlini cele 183 de zile de la sosirea în țară.

La ora actuală, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege, chiar în condițiile în care formularul se depune în 30 de zile de la împlinirea termenului de 183 de zile de prezenţă în România, rezidența fiscală se stabilește de la data sosirii în România.

Ca atare, dacă se demonstrează că sunt îndeplinite toate condițiile impuse de obținerea rezidenței fiscale în România (contract de închiriere pe o perioadă mai mare de 183 zile sau achiziția unei proprietăți în România, contracte de muncă, contracte de studii etc.), CCF nu înțelege de ce  “Chestionarul pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la sosirea în România” se poate depune la organul fiscal doar în intervalul de 30 de zile de la împlinirea termenului de 183 de zile de prezență în România.

Vezi întreaga adresă trimisă de Camera Consultanților Fiscali către Ministerul Finanțelor

 

 

Te-ar mai putea interesa și
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei Saudite
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei ...
Cel puţin 12 persoane au fost ucise şi peste 309 rănite sâmbătă într-un atac al rebelilor pro-iranieni Houthi din Yemen asupra aeroportului capitalei saudite Riad, relatează AFP....
PepsiCo îşi reduce estimările de profit şi anunţă noi măsuri de reducere a costurilor, pe fondul dificultăţilor din America de Nord
PepsiCo îşi reduce estimările de profit şi anunţă noi măsuri de reducere a costurilor, pe fondul dificultăţilor ...
PepsiCo şi-a redus estimările privind creşterea profitului pentru 2026 şi a anunţat noi măsuri de reducere a costurilor, ...
Trump afirmă că este timpul ca Ucraina să aibă un nou lider
Trump afirmă că este timpul ca Ucraina să aibă un nou lider
Preşedintele american Donald Trump a afirmat, sâmbătă, că este timpul ca Ucraina ''să aibă un nou lider'', el criticându-l ...
Ucraina: Cel puţin 20 de persoane au murit în atacurile ruse asupra regiunii Zaporojie
Ucraina: Cel puţin 20 de persoane au murit în atacurile ruse asupra regiunii Zaporojie
Cel puţin 20 de oameni au fost ucişi într-o nouă serie de atacuri aeriene ruse asupra sud-estului Ucrainei, multiple ...