Puşcăriaşii chinezi, forţaţi să se joace pe Internet

Economica.net
11 05. 2013
gold_farm_52689400

Ca prizonier al lagărului de muncă forţată Jixi, Liu Dali se chinuia să spargă pietre şi să sape şanţuri ziua în minele de cărbune de suprafaţă din nord-estul Chinei, relatează The Guardian.

Liu spune că a fost unul dintre nenumăraţii prizonieri forţaţi să joace jocuri online, în care să adune monedă digitală, pe care gardienii o schimbă pe bani reali. În vârstă de 54 de ani, fostul deţinut a fost închis trei ani pentru trimitere ilegală de petiţii guvernului în legătură cu corupţia din oraşul său natal. Liu crede că operaţiunea este chiar mai profitabilă decât munca forţată fizică de peste zi.

„Şefii puşcăriei au făcut mai mulţi bani forţând deţinuţi să joace jocuri decât fac din munca fizică forţată. 300 de prizonieri erau forţaţi să se joace. Munceam în ture de 12 ore în lagăr. I-am auzit spunând că puteau să câştige şi 570 de lire sterline pe zi. Noi nu vedeam niciun ban. Computerele nu erau stinse niciodată”, a declarat Liu pentru The Guardian.

Amintirile din detenţia sa în tabăra de reeducare prin muncă din Jixi, în provincia Heilongjang, încă îl chinuie pe Liu. Pe lângă munca minieră care-i rupea spatele, el a cioplit beţişoare pentru mâncare şi periuţe de dinţi din scânduri până când avea mâinile carne vie, şi a făcut huse pentru scaune de maşină pe care închisoarea le exporta în Coreea de Sud şi Japonia. A fost obligat, de asemenea, să memoreze literatură comunistă pentru a-şi plăti datoria către societate.

Însă din toată pedeapsa, jocurile online au fost partea suprarealistă. Munca o fi fost virtuală, însă pedeapsa pentru neîndeplinirea normei era foarte reală.

„Dacă nu reuşeam să-mi termin norma de muncă, mă pedepseau fizic. Mă puneau să stau cu mâinile sus şi după ce mă întorceam în celulă mă băteau cu ţevi din plastic. ne jucam până când abia mai vedeam”, spune fostul deţinut.

Practica este cunoscută sub numele de „gold farming”, şi constă în acumularea de credite şi valori virtuale prin tot felul de acţiuni monotone şi repetitive în jocuri online precum World of Warcraft. Schimbarea monedelor şi bunurilor virtuale pe bani este foarte întâlnită şi scăpată de sub controlul creatorilor de jocuri. Milioane de jucători din întreaga lume sunt gata să plătească pentru aceste credite virtuale, care le permit să progreseze în jocurile online.