Modificări de norme fiscale pentru TVA la locuințele și terenurile vândute de persoanele fizice

Ministerul Finanțelor a publicat vineri un proiect de hotărâre de guvern care modifică Normele de aplicare a Codului fiscal. Noile norme sunt corelate cu prevederile actuale ale Codului fiscal și uneori vin cu clarificări ale legii principale. De exemplu, când ești obligat să devii plătitor de TVA ca persoană fizică ce vinde terenuri sau locuințe.
Economica.net - mar, 29 sept. 2020, 10:04
Modificări de norme fiscale pentru TVA la locuințele și terenurile vândute de persoanele fizice

În cazul persoanei fizice care vinde terenuri, Finanțele vin cu un exemplu pentru explicarea momentului în care persoana este obligată să se înregistreze ca plătitor de TVA.

Exemplul: O persoană fizică vinde în luna ianuarie 2020 un teren construibil sau o construcţie nouă . Deşi, în principiu, operaţiunea nu ar fi scutită de TVA, indiferent de valoarea livrării, dacă persoana fizică nu realizează şi alte operaţiuni pentru care ar deveni persoană impozabilă în cursul anului 2020, această operaţiune este considerată ocazională şi persoana fizică nu datorează TVA pentru respectiva livrare. Dacă în acelaşi an, în luna martie, aceeaşi persoană fizică livrează un teren sau o construcţie, indiferent dacă livrarea este taxabilă sau scutită, respectiva persoană va deveni persoană impozabilă după cea de-a doua tranzacţie, dacă valoarea cumulată a celor două tranzacții depăşeşte plafonul de scutire de 300.000 de lei. Deoarece statul consideră că și prima tranzacție a devenit din acel moment taxabilă. 

Pentru toate livrările de clădiri și locuințe se aplică aceeași cotă de TVA de 5% și pentru terenul pe care acestea sunt construite, și pentru dependințe și anexele gospodărești folosite de locuințe. Anexele nu se iau în calculul suprafeței utile a locuinței. 

Persoanele impozabile care livrează locuinţe vor aplica cota de 5%, inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrări. În situaţia în care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei standard de TVA, la livrarea bunului imobil se efectuează regularizări în vederea aplicării cotei de 5%.

 

Modificările aduse normelor de aplicare a Codului fiscal pot fi văzute aici.

Te-ar mai putea interesa și
Republica Moldova îşi va modifica legislaţia pentru a produce drone militare, anunță preşedintele Parlamentului Igor Grosu
Republica Moldova îşi va modifica legislaţia pentru a produce drone militare, anunță preşedintele Parlamentului Igor ...
Guvernul pro-european al Republicii Moldovq intenţionează să facă demersuri pentru modificarea legislaţiei, astfel încât să poată produce drone militare, având nevoie de acestea pentru......
Rezultate supriză în urma unui control la ANM. Instituția a cumpărat haine, genţi și parfumuri, inclusiv un sutien de 1.000 de lei bucata. Diana Buzoianu cere demisii și anunță că va sesiza Parchetul
Rezultate supriză în urma unui control la ANM. Instituția a cumpărat haine, genţi și parfumuri, inclusiv un sutien ...
Ministrul interimar al Mediului Diana Buzoianu a prezentat astăzi rezultatele surprinzătoare ale unui control realizat ...
Președinția Uniunii Europene propune reducerea cu 8% a bugetului multianual al UE pentru perioada 2028-2034. Siegfried Mureșan spune că PE respinge ferm o asemenea variantă
Președinția Uniunii Europene propune reducerea cu 8% a bugetului multianual al UE pentru perioada 2028-2034. Siegfried ...
Preşedinţia Uniunii Europene, asigurată semestrul acesta de Irlanda, a propus sâmbătă reducerea cu 8% a bugetului multianual ...
O mare fabrică din România a fost vândută. Justrite își cedează operațiunile de la Galați către un fond italian
O mare fabrică din România a fost vândută. Justrite își cedează operațiunile de la Galați către un fond italian
Fabrica din Galați a Justrite Romania, care produce echipamente pentru depozitarea și manipularea în siguranță a substanțelor ...