Proiectul privind creşterea salariului minim brut pe ţară la 1.450 de lei din 1 februarie, pus în dezbatere publică

Salariul minim brut pe ţară garantat în plată creşte de la 1 februarie cu 200 de lei, la 1.450 de lei, pentru un program complet de lucru de 166 de ore în medie pe lună, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pus joi în dezbatere publică de Ministerul Muncii.
Economica.net - J, 05 ian. 2017, 14:44
Proiectul privind creşterea salariului minim brut pe ţară la 1.450 de lei din 1 februarie, pus în dezbatere publică

Conform proiectului de hotărâre, primul emis după preluarea mandatului Ministerului Muncii de către Olguţa Vasilescu, „începând cu data de 1 februarie 2017, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte la 1.450 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 166,000 ore, în medie, pe lună, în anul 2017, reprezentând 8,735 lei/oră”.

În prezent, salariul de bază minim brut pe ţară este de 1.250 de lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore în medie pe lună, reprezentând 7,382 lei/oră, în conformitate cu prevederile HG 1.017/2015.

Stabilirea salariului de bază sub 1.450 de lei de la 1 februarie va constitui contravenţie şi va sancţiona cu amendă de la 300 lei la 2.000 lei.

Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de către personalul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, prin inspectoratele teritoriale de muncă judeţene şi al municipiului Bucureşti, împuternicit, după caz, prin ordin al ministrului Muncii şi Justiţiei Sociale.

Din 1 februarie, când va intra în vigoare salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în 2017, Hotărârea de Guvern din 2015 prin care s-a stabilit salariul minim brut pe ţară în 2016 va fi abrogată.

Iniţiatorii proiectului estimează, în nota de fundamentare, că majorarea propusă va avea efecte pozitive asupra creşterii economice, stimularea ocupării şi reducerii muncii la negru.

„Proiectul de hotărâre are un impact social important, asigurând creşterea nivelului de trai şi reducerea decalajelor sociale, astfel salariul lunar net al unui salariat care nu are persoane în întreţinere va fi de 1065 lei”, se mai arată în Nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit articolului 164, alineatul 1 din Codul muncii, „salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, după consultarea sindicatelor şi a patronatelor”.

În cazul in care programul normal de muncă este mai mic de opt ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea acestuia la numărul mediu de ore lunar, potrivit programului legal de lucru aprobat.

Liderul PSD, Liviu Dragnea, declara, în 30 decembrie, că o serie de măsuri care ar fi trebuit să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017 vor fi aplicate de la 1 februarie, printre acestea fiind şi majorarea salariului minim la 1.450 de lei.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului anunţa, în 29 decembrie, că nivelul salariului minim pe economie rămâne la 1.250 de lei, precizând că viitorul Executiv va stabili noua valoare a salariului minim.

Preşedintele Confederaţiei Sindicale „Cartel Alfa”, Bogdan Hossu, declara, la sfârşitul anului trecut, că partea sindicală, în principal, a ridicat în discuţiile din Consiliul Naţional Tripartit problema creşterii salariului minim cu 200 de lei, adică de la 1.250 să fie 1.450 de la 1 ianuarie 2017.

Te-ar mai putea interesa și
Cum îți înființezi un PFA în 2026. Ce acte, condiții, coduri CAEN și ce alte documente trebuie să verifici înainte să începi activitatea – avocați
Cum îți înființezi un PFA în 2026. Ce acte, condiții, coduri CAEN și ce alte documente trebuie să verifici înainte ...
Este esențial să se verifice dacă un PFA a fost înființat corect și în concordanță cu activitățile care urmează să fie desfășurate efectiv. Indiferent dacă activitatea PFA-ului se......
ONRC: Peste 94.000 de persoane fizice şi juridice, înmatriculate în primele opt luni din 2026
ONRC: Peste 94.000 de persoane fizice şi juridice, înmatriculate în primele opt luni din 2026
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice şi juridice a scăzut în primele opt luni din 2026 cu 2,09% comparativ cu ...
Europa va avea cea mai mică producție de zahăr din ultimii 9 ani. Cum se descurcă România
Europa va avea cea mai mică producție de zahăr din ultimii 9 ani. Cum se descurcă România
România este una dintre puținele țări care va produce mai mult zahăr anul acesta față de anul trecut, pe fondul creșterii ...
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei Saudite
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei ...
Cel puţin 12 persoane au fost ucise şi peste 309 rănite sâmbătă într-un atac al rebelilor pro-iranieni Houthi din ...