Majorarea salariului minim cu 100 lei net creşte cu 700 de lei contribuţiile plătite de persoanele cu venituri extrasalariale peste plafon

Dacă noul Executiv va majora salariul minim net cu 100 de lei, la 1.363 de lei „în mână”, începând de anul viitor, aşa cum a propus Guvernul demis, asigurarea obligatorie la pensie şi la sistemul asigurărilor sociale de sănătate a persoanelor care estimează că în 2020 vor avea doar venituri extrasalariale cel puţin egale cu plafonul de 12 salarii minime brute pe economie şi care au obligaţia depunerii declaraţiei unice la Fisc creşte la 9.500 de lei şi este cu peste 700 de lei mai mare decât în 2019, arată calculele făcute de Economica.
Cristina Şomănescu - mar, 29 oct. 2019, 19:27
Majorarea salariului minim cu 100 lei net creşte cu 700 de lei contribuţiile plătite de persoanele cu venituri extrasalariale peste plafon

Darul de la greci

Guvernul demis a propus majorarea salariului minim brut pe economie de la 2.080 de lei cât e acum până la nivelul de 2.262 de lei lunar, începând cu data de 1 ianuarie 2020, potrivit unui proiect de Hotărâre pus în dezbatere publică de Ministerul Muncii pe 23 octombrie. Aceasta înseamnă o creştere a salariului minim net pe economie încasat de români cu exact 100 de lei, de la 1.263 de lei cât e în prezent, până la 1.363 de lei „în mână”, de la 1 ianuarie 2020. Dăncilă susţine că va adopta proiectul de act normativ în şedinţa de guvern de luni, 4 noiembrie.

PNL nu a spus încă ce planuri are în privinţa salariului minim pe economie. Singurele informaţii despre acest subiect, strecurate în programul de guvernare, sunt vagi şi vizează „promovarea unui proiect de Lege pentru stabilirea salariului minim, prin aplicarea unui mecanism obiectiv şi predictibil”.

În situaţia în care noul Executiv va fi de acord cu majorarea salariului minim pe economie la 2.262 lei brut, cele mai afectate de această măsură sunt persoanele fără venituri şi cele care au doar venituri extrasalariale aflate sub plafonul de 12 salarii minime pe economie, stabilit de Codul fiscal, care vor plăti cu peste 600 de lei mai mult decât în 2019, dacă vor să se asigure la sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi la sistemul public de pensii. Economica a scris deja despre acest subiect aici.

Asigurarea la sănătate şi la pensie a oamenilor fără venituri creşte cu peste 600 lei, la 8.200 lei în 2020, dacă se majorează salariul minim

Lovite din plin de majorarea salariului minim propusă de Guvernul demis vor fi şi persoanele care au doar venituri extrasalariale în anul 2020, cel puţin egale cu plafonul de 12 salarii minime brute pe economie. Majoritatea acestor persoane au obligaţia să se asigure la sănătate şi la sistemul public de pensii, prin intermediul declaraţiei unice depuse la Fisc. Dacă se majorează salariul minim la 2.262 de lei brut, aceste persoane vor plăti, în total, 9.500 de lei pentru contribuţiile sociale (CAS şi CASS) datorate anul următor, cu 760 de lei mai mult decât în acest an, reiese din calculele făcute de Economica.

  • Precizăm că, potrivit Codului fiscal, asigurarea la sănătate şi asigurarea la sistemul asigurărilor sociale sunt opţionale pentru persoanele fără venituri fiscalizate şi pentru cele care au numai venituri extrasalariale, situate sub plafonul de 12 salarii minime brute pe economie.
  • De asemenea, asigurarea la sănătate şi asigurarea la sistemul asigurărilor sociale sunt obligatorii pentru cele mai multe persoane care au doar venituri extrasalariale cel puţin egale cu plafonul de 12 minime brute pe economie. Fac excepţie de la această regulă persoanele pentru care obligaţia reţinerii şi plăţii CAS şi CASS la Fisc revine plătitorilor de venituri. Despre categoriile de persoane care au doar venituri extrasalariale mai mari sau egale cu plafonul de 12 salarii minime, care nu trebuie să depună declaraţia unică şi nici să plătească CAS şi CASS, Economica a scris aici.

La un an de la „revoluţia fiscală” a declaraţiei unice, mulţi oameni nu ştiu încă să o completeze corect şi cum s-o trimită la Fisc

Amintim că plafonul de 12 salarii minime brute, stabilit prin Codul fiscal, creşte odată cu majorarea salariului minim pe economie. Concret, dacă majorarea salariului minim la 2.262 lei brut din 1 ianuarie 2020, propusă de Guvernul demis, va intra în vigoare, plafonul funcţie de care Codul fiscal stabileşte cine are obligaţia depunerii declaraţiei unice şi a plăţii contribuţiilor sociale, creşte la 27.144 de lei, de la 24.960 de lei cât este în 2019.

Asigurarea obligatorie la sănătate a persoanelor care au doar venituri extrasalariale în 2020, egale sau mai mari cu plafonul de 12 salarii minime, depăşeşte 2.714 lei anul următor şi este cu circa 218 lei mai mare decât cea datorată în 2019, arată calculele făcute de Economica. Aceasta, în situaţia majorării salariului minim la 2.262 de lei în 2020.

  • Contribuţia de asigurări de sănătate datorată de aceste persoane pentru tot anul 2020 este egală cu 10% din plafonul de 27.144 de lei care ar urma să fie în vigoare anul următor, dacă creşte salariul minim la 2.262 lei brut.

Asigurarea la obligatorie la pensie a persoanelor care au doar venituri extrasalariale în 2020, egale sau mai mari cu plafonul de 12 salarii minime, costă 6.786 de lei anul următor şi este cu peste 500 de lei mai mare decât cea datorată în 2019, în scenariul analizat de Economica.

  • Contribuţiile de asigurări sociale datorate de aceste persoane pentru tot anul 2020 sunt egale cu 25% din plafonul de 27.144 de lei care ar urma să fie în vigoare anul următor, dacă creşte salariul minim la 2.262 lei brut. Contribuţiile sociale datorate de persoanele cu venituri cel puţin egale cu plafonul de 12 salarii minime, datorate în 2020, pot fi plătite la Fisc până în anul 2021.

Citeşte şi

Persoanele care trebuie să depună declaraţia unică la Fisc vor plăti peste 8.700 de lei pentru asigurarea la pensie şi la sănătate în 2019

Te-ar mai putea interesa și
Cum îți înființezi un PFA în 2026. Ce acte, condiții, coduri CAEN și ce alte documente trebuie să verifici înainte să începi activitatea – avocați
Cum îți înființezi un PFA în 2026. Ce acte, condiții, coduri CAEN și ce alte documente trebuie să verifici înainte ...
Este esențial să se verifice dacă un PFA a fost înființat corect și în concordanță cu activitățile care urmează să fie desfășurate efectiv. Indiferent dacă activitatea PFA-ului se......
ONRC: Peste 94.000 de persoane fizice şi juridice, înmatriculate în primele opt luni din 2026
ONRC: Peste 94.000 de persoane fizice şi juridice, înmatriculate în primele opt luni din 2026
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice şi juridice a scăzut în primele opt luni din 2026 cu 2,09% comparativ cu ...
Europa va avea cea mai mică producție de zahăr din ultimii 9 ani. Cum se descurcă România
Europa va avea cea mai mică producție de zahăr din ultimii 9 ani. Cum se descurcă România
România este una dintre puținele țări care va produce mai mult zahăr anul acesta față de anul trecut, pe fondul creșterii ...
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei Saudite
Cel puţin 12 morţi şi sute de răniţi într-un atac al rebelilor Houthi asupra aeroportului din Riad, capitala Arabiei ...
Cel puţin 12 persoane au fost ucise şi peste 309 rănite sâmbătă într-un atac al rebelilor pro-iranieni Houthi din ...