„În spatele fiecărei restanţe salariale este un om care are facturi de plătit, o familie de întreţinut şi nevoia de siguranţă că munca sa este respectată şi plătită. Nu putem ignora această realitate atunci când o companie trece prin dificultăţi financiare. Prin extinderea perioadei şi a plafonului de garantare, le oferim salariaţilor o protecţie mai consistentă şi timpul necesar pentru ca procesul de restructurare să poată da rezultate. În acelaşi timp, dăm şansa acestor companii să îşi poată păstra oamenii calificaţi, experienţa şi competenţele fără de care redresarea economică ar fi mult mai dificilă. Protejarea drepturilor salariaţilor şi menţinerea locurilor de muncă trebuie să meargă împreună”, a declarat ministrul de resort, Florin Manole, citat în comunicat.
Principalele modificări ale legii vizează: extinderea perioadei de garantare de la 6 la 12 luni consecutive, pentru creanţele salariale ale angajaţilor operatorilor economici de interes strategic aflaţi în procedura concordatului preventiv; majorarea plafonului maxim de garantare de la 6 la 12 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, în cazul acestei categorii de angajatori; clarificarea categoriilor de drepturi salariale şi a altor drepturi băneşti care pot fi suportate din Fondul de garantare, inclusiv a plăţilor compensatorii restante stabilite prin actele normative cu putere de lege sau prin contractele individuale şi colective de muncă.
De asemenea, este prevăzută reglementarea posibilităţii formulării unor solicitări succesive de plată, în condiţiile respectării perioadei şi plafonului maxim de garantare.
În plus, actul normativ clarifică procedurile administrative de acordare şi recuperare a sumelor din Fond şi actualizează prevederile privind contestarea deciziilor agenţiilor teritoriale.
Noile prevederi includ şi măsuri tranzitorii pentru operatorii economici de interes strategic care au beneficiat deja de mecanismul de garantare pentru o perioadă de 6 luni. Aceştia vor putea solicita ulterior intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă plata creanţelor salariale restante pentru perioada rămasă până la atingerea limitei de 12 luni consecutive stabilită prin ordonanţa de urgenţă.
„Prin aceste modificări se urmăreşte asigurarea continuităţii protecţiei salariale pe durata proceselor de restructurare financiară, prevenirea acumulării unor restanţe salariale şi sprijinirea redresării operatorilor economici de interes strategic, fără a afecta drepturile salariaţilor”, precizează MMFTSS